Sidebar

18
út, úno

BLOGEE
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Každá cesta má svůj start a cíl a když pvzpomínám na ty dva roky cesty, tak se nemohu ubránit vnitřnímu pocitu smutku a zklamání. Dnešní díl seriálu Jak zřídit masážní salón, budiž uřímnou vzpomínkou na strasti a starosti maséra, který se rozhdl nadále nepokračovat v budování snu. 

 

K rozhodnutí ukončit činnost profesionálního maséra mne dotlačilo několik souběžných rovin. Jedna z nejzásadnějších byla rovina finanční.

Koho živí masér?

Můžete se na maséra dívat jako na člověka, který by na finance neměl hledět, ale pravda je úplně někde jinde. Maséřina je jedno z nejtvrdších povolání, vysoké náklady na získání, udržení klienta a na salón samotný se dají vydržet pouze s velkým finančním polštářem, nebo druhou činností, která vyplní polštář doplňuje. Pokud finanční bilance ani po roce, dvou není pozitivní jsou každé další kroky zbytečné a podnikatel a tím masér je se musí rozmyslet, jestli to má smysl pokračovat. Cílem podnikání je uspokojení potřeb podnikatele a mezi ně patří zisk. Když si nastavíte 2 roky jako maximum na stav, kdy šíleným úsilím získáte klientelu, která uspokojí potřeby maséra a cíl není naplněn, nemá smysl pokračovat. Dva roky je dostatečně dlouhá doba. 

Já měl jednu, nebo spíše mám nespornou výhodu, že jsem paralelně držel i druhou živnost, která v posledním roce nabrala tak silné obrátky, že je ekonomický nesmysl se jí nevěnovat na 110% a ustřihnout tak otěže, které komplikují další rozvoj. Jak jsem na začátku klientům říkal, závěr roku 2019 ukáže co převládne. Týden strávený nad účetnictvím rozhodlo v neprospěch maséra a to byla první rovina. 

Kalendář je ředitel? 

Rukama za ten rok a půl prošlo více než 400 klientů a nemohu si stěžovat, že by se z mnohých nestali přátelé, nebo vracející se zákazníci. Byla to velmi zajímavá zkušenost, která mne za tu dobu naučila spoustu jiných věcí, než je masérskou praxi.

Především vystřelila do výšin odpovědnost za proklientský přístup. Nikde jinde, než v tomto oboru snad nemůže platit, že klient je č.1 a zbytek je prostě zbytek. Jenže tady přišla druhá rovina problémů. Aby masér mohl fungovat, musí se přizpůsobit času klienta a tedy umožnit mu volbu času, což byl druhý kámen úrazu. Sladit soukromý život, druhou činnost, koníčky a maséřinu v jednom diáři znamenalo stát se otrokem kalendáře. Klienta bolí záda, za krkem nyní a ne až za 14 dní, chce maséra hned. Tak to má být. Mnohdy si ale neuvědomí, že individuální přístup a metoda jakou jsem zvolil, tedy nebýt masérnou ale masérem nařizuje se na masáž s klientem připravit.

Rezervace je strast?

Nebo slast? Umožnit klientovi co nejsnažší rezervaci termínu a nenechat ho trápit telefony a starostmi v hedání. Základ fungování maséra a jeho efektivního přístupu. Příprava zabere cca15min pokud má být profesionální a spadají do toho i potřeby maséra - jídlo, pití, hygiena a především úklid a nastavení prostředí pro celkovou pohodu. V mnoha případech je příprava půlhodinová a o to víc je trapné, když klient nedorazí. Nedojde jen k zhatění rezervované hodiny, ale i přípravy. Řeší to každý masér a jediným lékem na tuto realitu je nastavení platební metody, kdy si klient bude kupovat masáž při její rezervaci předem. Otázka zní, který z masérů se pro tuto metodu rozhodne jako první.

Třetí rovina se začala projevovat jako zajímavá zkušenost, která mi začala díky úbytku volného času čím dál víc vadit.Neomluvené nedocházky na rezervovaný termín. Při mé úchylné dochvilnosti a spolehlivosti v tomto konání, kdy zásadně nechodím pozdě, jsme přestal psychicky zvládat tyto možná malicherné události. Letíte přes půl Brna, porušíte všechny dopravní předpisy, přejedete skoro kočku a ohrozíte se na životě, abyste stihly připravit sebe a salón na masáž pro klienta, který po urgenci kde je se omluví, že zapomněl. Ani nevíte, jak jsou tyto události v životě maséra ranou do zad. Za hodinu a půl lze stihnout v krátkém životě spoustu věcí a v mém případě to bylo úmorné toto vydržet. 

Vzdělávání

Masér by se měl vzdělávat a získávat zkušenosti i v dalších metodách masáží. Ano, než přijde na to, že to je částečně blbost, neboť si jen modifikuje svoji metodu, kterou doplní a pokračuje v tom, co považuje za efektivní. Lomi-Lomi, čínská masáž Tuina, Thajská masáž, Lávové kameny, baňková masáž, trigger-points, Lymfatická masáž, Indická masáž a stejně 95% klientů přijde s bolavými zády a krkem. Všechny typy masáží fungují stejným - jiným způsobem. Tajemství je totiž v masérovi, nikoli v metodě. Jeho ruce a energie jsou to co klienta dává dohromady, nikoli technika. Vyhazovat peníze za kurzy je začátečnická chyba do momentu prozření, že levnější je kombinace literatura-youtube a vlastní prožití.

Jenže ty utracené peníze za zbytečné kurzy jsou prostě školou pro každého maséra než to pochopí. Víkendové zájmové kurzy jsou podvodem na maséry. Nicméně druhá strana mince těchto alternativ jsou klienti, protože pokud se metodě nevěnujete na 1000% od začátku, zapomenete, modifikujete a implementujete. Když to vezmete z jiného úhlu pohledu je nesmysl chodit k chirurgovi, když špatně slyšíte. Myslím, že masér by to neměl s ceníkem a přehršlí metod ve svém salonu přehánět a nechť je nejlepší ze všech v jedné metodě a zbytek nechá konkurenci. Thaiky taky neumí švédskou masáž. 

Recenze

Maséra dělají klienti a klienti jsou dnes buď z doporučení, nebo z internetu. Internet a marketing určitě funguje a má smysl, jenže nelze neustále investovat do reklamních kampaní, slev apod. Velmi důležitou podporu masérovi jeho stálí klienti poskytují zpětnou vazbou, která spočívá v předání zkušenosti dalším, co hledají - recenzí.

"A paní Nováčková, Vy jste tedy po třetí na masáži a přišla jste na základě pozitivních referencí na Internetu dalších klientů? To je úžasné a myslíte, že bych Vás mohl poprosit, abyste na tom samém místě, které Vás za mnou přivedlo zanechala také svůj vzkaz? Za Vaši snahu Vám dám 10% slevu na příští masáž. Víte, ono to velmi pomáhá a mne jako maséra to velmi potěší a motivuje."

A to byla čtvrtá rovina problému. 400 klientů prošlo rukama a ne všichni byli spokojení, přesto se ukázalo, že ani vracející se klienti neměli potřebu svého maséra pochválit a podpořit, protože jeho nastandardní službu si přeci platili. 

Pak se jdete podívat ke konkurenci a s hrůzou zjistíte, že Vám nesahají v tom co děláte ani po kolena, že z masáže odcházíte lehčí jen o 500Kč a přesto je jejich web plný chvály. Od koho? Copak ti klienti neví co znamená masáž? 

Jsem neskonale vděčný a šťastný za klienty, kteří toto pochopili a nestydí svoje jméno umístit někde na nástěnce recenzí a svěřit se se spokojeností. Možná jsem ještě vděčnější těm, co to raději neudělali, protože byli nespokojeni, protože nespokojenost je hřebíčkem do rakve. Radši bych možná někdy ten hřebíček na dlani, abych věděl, co jim vadilo, s čím měli problém proč se nevrátily. Hele sám na masáže nechodím, protože neznám nikoho, kdo by moje silná záda zvládl tak, že bych nelitoval koruny, protože sám na sebe jsem neskutečný lakomec. 

Spokojenost vs. nespokojenost a recenze na Google, Facebooku jsou v tomto oboru alfou a omegou. Poskytují totiž masérovi důležitou a rychlou zpětnou vazbu. Lidé chodí od maséra lehčí a někdy mi připadalo, že by před placením měli sednout ještě za počítač a říci svůj názor dalším. 

Jak často?

Za celou dobu mé masážní praxe jsem přišel na odpověď na tuto otázku nových klientů. Kdysi jsem říkal, jak dovolí Váš čas a peněženka. Jsou totiž klienti málo majetní, kteří obrací korunu v kapse a přesto si masáž zaslouží a nechají si korunu stranou, což někteří nepochopí. Na tuto otázku jsem získal alergii, protože ji po masáži a odchodu položí vždy a zásadně klienti, kteří již nikdy nepřijdou. Statistika? 100% případů. 

Ruce

Masér je vzorem zdraví a nemůže si dovolit být nemocný nebo zraněný. Pokud se dostane do stavu nemocných, tak narozdíl od jiných živností je ta jeho daleko více ohrožena. Maséra živí ruce a nemůže si dovolit, aby trpěl nějakou bolestí, která se mu vrací. V mém případě se mi vrací bolest zápěstí, která souvisíse silou vkládanou do silných chlapských zad. Když se bojíte stavu, kdy hrozí chronická bolest, tak je lepší myslet víc na sebe a to co budete v 80-ti letech schopni udržet v ruce a já si chci opravdu pindíka klepat sám a je jedno jakou rukou to budu dělat. Takže jsem začal přemýšlet o svém zápěstí, jestli mu nedat svobodu a netrápit jej rizikem chronické bolesti a tím jsem se dostal na pátou rovinu. 

Nakloněn

Šestá rovina je šikmá plocha každého maséra. S klientem se dostává často do úzkého intimního vztahu, neboť masáž může být intimním prožitkem. Vztahuji to ke své zkušenosti, kdy jsem sám získával citová pouta k masérkám, které jsem navštěvoval. Zamilovanost k někomu, kdo mne hladí a poskytuje mi úlevu a to na hranici sexuální fanzazie. Hranice mezi intimitou a maséřinou je velmi tenká a je tak snadné ji porušit a překročit pro obě strany. Otázka tedy zní, jestli se této roviny bojím, jestli jsem ji prožil a jestli má smysl ji řešit.

Tajemství masáže je totiž v procítění a propojení a ta sexualita tam vstupuje velmi snadno. Masér by neměl být úchyl a zachovat profesionalitu ve všech oblastech a tak se jedná o zakázané ovoce na stromě poznání. Zde narovinu jako chlap masér musím uznat, že to mnohdy dá zabrat se udržet. Pokud masér tvrdí, že s ním krásná dívka na lehátku nic neudělá je buď gay nebo divnej úchyl. Druhá věc je pak vztah klient-masér, který by měl být přátelský a postavený na důvěře, protože když dojde na manipulativní techniky, tak masérovi se musí důvěřovat stejně jako chiropraktikovi a tedy víc než rodině. Vzájemná důvěra svazuje a hranice je velmi velmi tenká. 

Důležitý závěr

Salon feem bude spát, nebude zavřen na věky věkův. Protože se vrátí jakmile přijde jeho čas a sami jeho klienti si vyzkouší, že konkurence funguje. Vzpomínky a karma pak zafunguje na všechny úrovně vzpomínek a na všechny roviny důvodů ukončení. Co být jen masérem, který má otevřeno jen jeden den v týdnu jen pro vybrané klienty? I to je myšlenka, která mi leží v hlavě, protože nerad pálím mosty a opouštím přátele. Tak se svěřte. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joomla SEF URLs by Artio